„OD ZAPYTANIA DO UMOWY”

„OD ZAPYTANIA DO UMOWY”

Pomiędzy pierwszą wiadomością, której celem jest zagłębienie się w świat projektowy, a podpisaniem umowy mija troszkę czasu: od kilku dni do czasami kilku tygodni. Pierwszym tematem, jaki zostanie przeze mnie poruszony w całym cyklu są prace przygotowawcze, pierwsze kontakty i ofertowanie. Aby dosadniej zobrazować niektóre z zasad, od czasu do czasu, powołam się na przykładowe mieszkanie składające się z:

Hall- 3,5 m kw.
Salon z aneksem kuchennym 30 m kw.
Łazienka bez okna 5 m kw.
Sypialnia 12 m kw.
Gabinet 8,5 m kw.

łącznie metraż to 59 m kw. Nie jest to mieszkanie dostępne na rynku, ale jego metraż będzie stanowił fajna bazę to prezentacji.

___________________________________________________________________

Kiedy zaczynacie zdawać sobie sprawę z faktu, jak ciężko urządzić własne M, rozpoczynacie poszukiwania wsparcia w zakresie projektowania. To wtedy startujecie z rozsyłaniem zapytań, wykonywaniem telefonów a wszystko w celu zapoznania się z lokalnym rynkiem Projektantów Wnętrz. Współpraca w branży kreatywnej jest ściśle powiązana z czynnikiem „chemia międzyludzka”. Zdaję sobie sprawę, iż niezwykle istotnym kryterium dla inwestorów są finanse i koszty wykonania projektu. Zalecam jednak abyście decydując się na współprace zwrócili szczególną uwagę na: chemię, zakres projektu, zakres usług dodatkowych, terminowość realizacji projektów oraz legalność działalności biura.  

____________________________________________________________________

Po dokonaniu weryfikacji większości biur jakie udało Wam się odnaleźć na wszelkiego rodzaju stronach internetowych, kolejnym krokiem staje się, rozesłanie zapytania ofertowego. Z mojego kilkuletniego doświadczenia śmiem wnioskować, iż ludzi wysyłających zapytania można podzielić na kilka grup o specyficznej charakterystyce przesyłanych informacji:

Grupa pierwsza.

Jedyna informacja jaką chcą uzyskać to cena obowiązująca za metr projektowanej powierzchni
W odpowiedzi osoby takie zawsze uzyskają odpowiedź zwrotną : „nie podaję cen za m kw przez telefon”.  Widełki jakie stosuję na okres kwietniowy  to od 75 do 140 zł/ m kw.  Skąd taka rozbieżność? Metraż, zakres, stan obiektu i wiele innych elementów jakie jestem w stanie dostrzec przy pierwszych minutach dyskusji. 

Grupa druga.

Swoje zapytanie opierają na konieczności niezobowiązującego spotkania.
Nie organizuję spotkań przed przygotowaniem oferty cenowej. W momencie uzyskania informacji zwrotnej o chęci rozpoczęcia współpracy oraz akceptacji  przez Was kosztów realizacji projektu umawiam się na spotkanie w dogodnym dla Was miejscu. Spotkanie to ma na celu omówienie procesu projektowego oraz ostatecznego czasu realizacji . Alternatywą są płatne konsultacje

Grupa trzecia.

Idealni przyszli inwestorzy mający świadomość iż cena zależy w zdecydowanym stopniu od metrażu projektowanego lokalu. W odpowiedzi zwrotnej otrzymują kilka ofert o różnym zakresie a także opis zakresu projektu. Dodatkowym elementem jest możliwość wglądu do dokumentacji i zapoznanie się z jakością otrzymywanej dokumentacji technicznej. 

___________________________________________________________________

Podstawowym kryterium przygotowania oferty, jak już wiemy, jest metraż. Istnieje jednak wiele dodatkowych elementów mających wpływ na cenę ostateczną. Możemy do nich zaliczyć: :

ZAKRES
czyli ile pomieszczeń projektujemy oraz czy istnieje szansa na zwiększenie metrażu branego pod uwagę w pierwszej przygotowanej dla Was ofercie

STAN OBIEKTU.
Najbardziej wdzięcznymi tematami są mieszkania deweloperskie- z określonym terminem oddania budynku. Gorszym przypadkiem są mieszkania z odległym termin realizacji. Najgorszym mieszkania i obiekty do remontu. W przypadku tych ostatnich cena będzie wyższa

TERMIN ODDANIA PROJEKTU.
Terminów na realizację projektu w okresie na maj/ czerwiec już nie mam. Jeśli jednak komuś wyjątkowo zależy na współpracy, a po pierwszej rozmowie uznam, że temat jest warty większego zaangażowania, cena będzie wyższa ale projekt zostanie zrealizowany. Jeśli zarezerwujecie termin na okres późniejszy: mniej więcej na okolice października- możecie liczyć na kilkuprocentowy rabat

FUNKCJE POMIESZCZEŃ.
Najbardziej pracochłonnymi pomieszczeni w kwestii projektowania są łazienki i kuchnie. W przypadku pojedynczych pomieszczeń, każde pomieszczenie wyceniane jest indywidualni. Największy wpływ w takim wypadku ma funkcja pomieszczenia nie zaś jego metraż. Powyżej sumarycznego metrażu 30 m kw. priorytetem jest metraż.

___________________________________________________________________

Oferta jaką otrzymujecie ode mnie składa się z kilku opcji. Dla łatwiejszego zobrazowania różnic zakresy posłużę się wspominanym na początku wpisu mieszkaniem przykładowym:  

Oferta: MAKSIMUM czyli analizujemy całkowity metraż 59 m kw. ( 5900 zł netto )
Oferta: INDYWIDUALNA (np. salon z aneksem + sypialnia o łącznym metrażu 42 m kw.) (5040 zł netto)
Oferta: NAJCZĘSTSZA (salon a aneksem, hall, sypialnia i łazienka o metraż 50,5 m kw.) (5050 zł netto)
Projekt salonu z aneksem ( 30 m kw.) (2900 zł netto)
Projekt łazienki 5 m kw. bez okna (1500 zł netto)

Preferuję prostą zasadę: im większy całkowity metraż tym niższa stawka bazowa. Cennik opiera się na przygotowanej tabeli zawierającej bazowe ceny „za m kw.” Z miesiąca na miesiąc ceny te ulegają modyfikacji a ich zmienność zależy od wielu czynników, które znane są tylko mi. Należy również zwrócić uwagę, że podane w ofertach ceny są cenami netto. 

Dodatkowym atutem stosowanej przeze mnie polityki jest możliwość negocjacji cen. Dla osób z polecenia często stosowany jest stały rabat. Zdarza się również, że stosuję okazjonalne dodatkowe rabaty. Nie spodziewajcie się jednak, że uda się wynegocjować zniżkę  rzędu dodatkowych 15 %. Działalność jaką prowadzę jest moim podstawowym źródłem utrzymania. Jak większość naszego społeczeństwa opłacam podatki, płace bieżące składki, spłacam kredyty i odkładam procent na „gorsze dni”. Ale z uwagi na fakt, iż uwielbiam swoją pracę, nie rozważam powrotu na etacik. 

___________________________________________________________________

Rynek z tygodnia na tydzień zmienia się, staram się się przygotowywać oferty na bieżąco. Realny czas na otrzymanie informacji o cenie usługi to od kilku godzin do dwóch dni roboczych. Czasami zdarza się mi wysłać ofertę po więcej niż trzech dniach. Czasami oferty odnaleźć możecie w folderze SPAM. Jeśli wysłaliście zapytanie: zaglądnijcie również tam. Jeśli jednak jej nie otrzymacie wyślijcie krótkiego sms’a lub wiadomość mailową a przyspieszę jej opracowanie

Tygodniowo opracowuję od 2 do 10 ofert. W szycie sezonu zdarza się, że jest ich troszkę więcej. Czas ważności ofert to 7 dni. Termin ten może zostać wydłużony na Wasze życzenie jeśli poinformujecie o tym przed upływem terminu ważności oferty.

Dlaczego siedem dni? Nie mogę pozwolić sobie na zwlekanie kilka miesięcy z ważnością oferty, cennik się zmienia, zmienia się zakres ale również zmieniają się terminy i grafik bardzo szybko jest zapełniany. Dlatego proszę o szanowanie terminu oferty lub wcześniejsze informacje o konieczności jej wydłużenia.

______________________________________________________________________

Kilka pytań wymagających odpowiedzi:

Dlaczego nie udzielam informacji na temat ceny za m kw przez telefon?

Każdy projekt jest inny, czasami metraż wymaga dodatkowej analizy.
Jednocześnie często nie mam nawet jak zanotować, czy spojrzeć do tabeli aby podać Wam cenę
bazową czy termin realizacji. Często bywam poza biurem, co uniemożliwia weryfikację
przekazywanych Wam informacji oraz ich zanotowania

Dlaczego nie spotkam się z inwestorami przed przygotowaniem oferty?

Przyjęłam zasadę niespotykania się z potencjalnymi inwestorami przed wstępną akceptacją
warunków współpracy. Dlaczego? Lubię swoją pracę. Zdarzały się jednak sytuację,
gdzie spotkania takie trwały w sobotę po południu kilka godzin. Ostatecznie do podpisania
umowy nie doszło. Inwestor jednak postanowił "powoływać" się na moje nazwisko u zaufanych
firm chcąc skorzystać z oferowanych rabatów. Niezbyt przyjemna sytuacja.

Dlaczego po 4 latach wprowadziłam zasadę im większy metraż tym niższa stawka bazowa?

Idealnym przykładem  będzie dla nas łazienka (5 mkw). Licząc średnio 100 zł netto/ m kw.
 zarobek 500 zł netto. Kompleksowy projekt łazienki składa się z propozycji układów,
wizualizacji z dwoma korektami, dokumentacji technicznej w postaci rzutów ogólnych,
dokumentacji szczegółowej z rozrysowanymi płytkami, meblami. Dokumentacja zawiera również
ilości materiałowe, dobór materiałów meblarskich oraz zestawienia innych elementów
wykorzystanych w projekcie. Dodatkowo dwa wydruki projektu oraz w cenie jest spotkanie materiałowe... 

Konsultacje ile kosztują i co zyskuje wybierając ten wariant?

Konsultacje trwają minimum godzinę. Podczas tego spotkania odpowiadam na wszystkie Wasze pytania
dotyczące Waszego lokalu. Podaje informację, gdzie możecie coś zdobyć a także co przeanalizować
raz jeszcze z uwagi na funkcjonalność. Co zyskujecie? Pewność, że decyzje jakie podejmiecie będą
dobrymi decyzjami.

Czy przeprowadzam konsultacje telefoniczne?

Konsultacje umawiane muszą być ze sporym wyprzedzeniem. Jednocześnie mając bardzo dużo tematów
dodatkowych czasami nie jestem w stanie przeprowadzać żadnych dodatkowych konsultacji. W chwili
obecnej z uwagi na pandemie przeprowadzane są tylko spotkania i konsultacje telefoniczne lub
przez inne środki przekazu.

Jak wygląda rezerwacja terminu?

Najlepszym sposobem rezerwacji terminu jest wpłata zaliczki. Czasami termin rezerwowany jest
na podstawie wiadomości mailowej. Kolejno po podpisaniu umowy termin jest rezerwowany i możemy
rozpoczynać kolejne kroki współpracy.

______________________________________________________________________

Jeśli pojawiły Wam się w głowach pytania dotyczące dzisiejszego wpisu, zachęcam do ich zadawania. Dzięki nim lepiej poznacie moja pracę, a ja postaram się udoskonalić system funkcjonowania pracowni. 

 

SŁONECZNEJ MAJÓWKI! 

 

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments